Doki przeładunkowe w magazynie

Dok przeładunkowy to stanowisko składające się z zespołu urządzeń, służących do załadunku lub wyładunku towarów. Pozwala na sprawną i niewymagającą dużego wysiłku obsługę podstawionego pojazdu dostawczego lub samochodu ciężarowego. Sprawdzi się przede wszystkim w branży przemysłowej i transportowej, a więc wszędzie tam, gdzie konieczne jest zabezpieczenie dostaw przed niekorzystnym działaniem warunków pogodowych i innych czynników zewnętrznych. To rozwiązanie nie wymaga ręcznego przenoszenia towarów na duże odległości, dzięki czemu znacząco skraca czas pracy.

Z czego powinien składać się dok przeładunkowy?

  • Brama przemysłowa – otwarcie magazynu następuje wyłącznie na czas przeprowadzania załadunku lub rozładunku towaru.
  • Śluza uszczelniająca – zapobiega utracie zimna lub ciepła z magazynu oraz chroni przeładowywany towar przed warunkami pogodowymi.
  • Rampa hydrauliczna – znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy różnica wysokości pomiędzy platformą samochodu a rampą betonową uniemożliwia zastosowanie mostka sprężynowego.
  • Komplet naprowadzaczy kół – pozwala na centryczne ustawienie się samochodu względem otworu przeładunkowego.
  • Komplet dwóch odbojników gumowych – stanowi amortyzację dla pojazdu oraz zapobiega uderzeniu w betonową rampę.

Doki przeładunkowe w magazynie? Oto najważniejsze zalety tego rozwiązania!

  • Skracają czas przeładunku ze względu na mniejszą odległość transportową oraz większy komfort pracowników, którzy nie muszą ręcznie przenosić towarów.
  • Zabezpieczają dostawy przed działaniem niekorzystnych warunków pogodowych, takich jak silny deszcz i wiatr, promieniowanie słoneczne czy śnieg.
  • Obniżają koszty zużycia energii, zapobiegając utracie chłodu w okresie letnim, a ciepła podczas zimowej pory roku. Tym samym poprawiają warunki pracy.
  • Zapewniają lepszą przepustowość placu przeładunkowego, a pracownicy nie muszą ograniczać się do obsługi jednego typu pojazdów dostawczych.
  • Stanowią solidne zabezpieczenie przed kradzieżą oraz dostępem osób niepowołanych.

Jak wygląda rozładunek w doku przeładunkowym?

Kierowca samochodu dostawczego otwiera tył pojazdu oraz wjeżdża w specjalny fartuch uszczelniający. Ustawia się centrycznie względem bramy magazynu dzięki znakom najazdowym oraz naprowadzaczom kół. Następuje podniesienie rampy przeładunkowej oraz uniesienie platformy. Na samochód zostaje opuszczona warga wychylna. Do wnętrza pojazdu mogą teraz swobodnie wjechać wózki z towarem. Rama przeładunkowa niweluje bowiem różnicę wysokości między magazynem a naczepą.